چگونه از تکنیک پومودورو برای افزایش بهره وری استفاده کنیم ؟

تکنیک پومودورو
تکنیک پومودورو چیست ؟

تکنیک پومودورو  روشی محبوب و اثبات شده بر ای مدیریت زمان میباشد .

این تکنیک توسط فرانچسکو سیریلو  در اواخر دهه 80 میلادی  مطرح شد .

در گذشته ، تصور غلطی وجود داشت مبنی بر اینکه ساعات طولانی و متوالی کار کردن و مطالعه ،  بهره وری را افزایش میدهد .  د ر سال انجام گرفت نشان داد که نشستن طولانی روی میز و ساعات طولانی کار کردن بهره وری را کاهش میدهد در حالی که استراحت های کوتاه مدت منظم  کمک میکند که تمرکز و بهره وری خود را حفظ کنید .

در این مقاله به تکنیک پومودورو پرداخته میشود ، رو ش ساده ای که بهره وری شما را افزایش داده  و سلامتی شما  را  از آسیب های احتمالی نشستن های طولانی مدت حفظ میکند.

اساس این تکنیک استراحت های کوتاه مدت منظم میباشد .

پومودورو نام ایتالیایی “گوجه فرنگی ” میباشد ،  این تکنیک با تقسیم کردن  زمان شما به قسمت های 25 دقیقه ای کار کردن و قسمت های 5 دقیقه ای استراحت ، عمل میکند.

سیریلو این نام را از تایمر های  گوجه فرنگی شکل آشپزخانه اقتباس کرده است .

چگونه از تکنیک پومودرو استفاده کنیم ؟

برای شروع استفاده از تکنیک پومودرو مراحل زیر را دنبال کنید .

مرحله 1 _ برنامه ریزی

برنامه ریزی تکنیک پومودورو

  • حدود 5 دقیقه را به برنامه ریزی روز خود اختصاص دهید .
  • مشخص کنید امروز چه کار هایی را میبایست انجام دهید و تخمین بزنید انجام هر کار چه قدر زمان لازم دارد.
مرحله 2 _ تنظیم زمانسنج

قبل از شروع ، همه ی ابزار های مورد نیاز برنامه ریزی از قبیل دفترچه یادداشت و قلم را آماده کنید.

زمان سنج خود را  بر روی 25 دقیقه تنظیم کنید .

تعداد زیادی ابزار های آنلاین جهت زمانسنجی وجود دارد ، شما حتی می توانید از اپلیکیشن هایی که برای آیفون و آندروید و ویندوزی در این زمینه وجود دارد استفاده کنید .

نرم افزار های پومودورو برای سیستم عامل های ios ، آندروید ، ویندوز فون موجود است برای مثال میتوانید از لینک های زیر استفاده کنید.

دسته نرم افزار ها : بهره وری

تکنیک پومودورو آیفون

پومودورو گوگل پلی

پومودورو ویندوز

 

مرحله 3_ تمرکز روی کار ( و فقط آن کار خاص)

شروع تکنیک پومودورو

تمام تمرکز خود به کاری که در طول 25 دقیقه قرار است انجام دهید اختصاص دهید

قبل از شروع موبایل خود را روی سایلنت گذاشته و تا حد امکان ، موبایل را دور از دسترس قرار دهید .

ابزار های بررسی ایمیل و شبکه های اجتماعی را مواقتا ببندید .

به خود اجازه ندهید که به وسیله افکار مزاحم ، تمرکز خود را از دست دهید.

اگر وظیفه خود را قبل از اتمام زمان انجام دادید میتوانید زمان باقی مانده را به انجام وظایف و فعالیت های مرتبط که زمان کمتری لازم دارند  اختصاص دهید.

مرحله 4_ زنگ تفریح کوتاه

هنگامی که زمان سنج به صدا در آمد از میز خود دور شوید .

5 دقیقه زمان توصیه شده برای استراحت میباشد.

  • این  استراحت کوتاه بهره وری شما را افزایش داده و موجب میشود که تمرکز خود را در ادماه حفظ کنید.
  • ذهن خود را از وظیفه و فعالیت های مورد نظر پاک کنید .
  •  عضلات و پاهای خود را کشش دهید و نفس عمیق بکشید ، میتوانید خوردن آب را هم به برنامه اضافه کنید .
مرحله 5_ تکرار

تکرار تکنیک پومودورو

  • بعد از استراحت کوتاه مجددا زمان سنج خود را تنظیم روی 25 دقیقه تنظیم کرده و بعد از 25 دقیقه کار ، دوباره 5 دقیقه استراحت کنید.
  • مراحل 3 و 4 را برای چهار نوبت انجام دهید.
مرحله 6_ استراحت طولانی مدت

بعد از اینکه تکنیک پومودورو  را برای 4 نوبت انجام دادید ، زمان 20 الی 30 دقیقه ای را به طور کامل به استراحت کردن اختصاص دهید .

کاملا از میز خود دور شده ،  مقدار ی خوراکی و. آب بخورید و ذهن خود را آسوده کنید .

اگر کار مورد نظری که انجام دادید به اندازه کافی پیچیده بوده است ، میتوانید بر حسب نیاز استراحت های طولانی تر داشته باشید.

انجام تکنیک پومودورو  چه مزایایی دارد ؟

با اجرای موفقیت آمیز تکنیک پومودورو  ، بهبود های زیادی  در کار و زندگی کسب خواهید نمود . این تکنیک را به عنوان یکی از عادت های خوب خود تبدیل کنید .

تعدادی از فواید این تکنیک :

  • افزایش بهره وری
  • افزایش کیفیت و کمیت کاری
  • مدیریت بهتر زمان
  • تقویت تمرکز و انگیزه
  • قابلیت  حفظ شادابی  در طول یک روز کاری
منابع : 

پ.ن : هنگام ترجمه این مقاله از این تکنیک استفاده کردیم ، میزان بازدهی و افزایش سرعت ، کاملا مشهود و قابل لمس بود . 

چگونه از تکنیک پومودورو برای افزایش بهره وری استفاده کنیم ؟
4.8 (96%) 5 votes

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

2 بازخورد

  1. عالی بود
    روشی عالی برای مدیریت زمانه که متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نمیگیره.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *